Welkom bij AntiWitwas, de toepassing die u helpt bij uw verplichtingen in het kader van de antiwitwaswetgeving.

AntiWitwas: Veel gestelde vragen


De fout die u krijgt, wil zeggen dat het certificaat van uw eID niet correct tot bij de browser geraakt ter verificatie.
Vaak lost het sluiten van alle browservensters (browser in zijn geheel dus) en het heropenen van de browser (Chrome / Mozilla Firefox met  eID add-on / Edge / Safari / ...) het probleem al op.
De oorzaak van deze foutmelding ligt meestal in het plaatsen van de eID-kaart wanneer de browser reeds geopend staat.)


Meestal wil dit zeggen dat u de cache van uw browser(Google Chrome, Firefox, Edge, Safari, etc...) dient leeg te maken.

Windows gebruiker:
U kan dit testen door in uw browser een Incognito tabblad te openen en vanuit dit tabblad proberen de koppeling te maken of u aan te melden.
  • Als het probleem opgelost is door het in een Incognito tabblad uit te voeren, dan dient u de cache van uw browser leeg te maken.
Blijft het probleem aanhouden in het incognito tabblad dan ligt de oorzaak ergens anders. 
  • U kan dan best een andere browser gebruiken, opnieuw een Incognito tabblad openen en uw cache leegmaken.
Mocht uw probleem hierna nog niet verholpen zijn, contacteer ons via het contactformulier.

Stappenplan om cache leeg te maken:
  1. Open een nieuw tabblad in uw gekozen browser
  2. Klik rechtsboven op de drie puntjes 
  3. Kies "browsergegevens wissen"
  4. Zet de periode op "alles"
  5. Vink de 3 checkboxen aan en kies "gegevens wissen"

Apple gebruiker: 
Voor een Apple computer is het moeilijker om de Cache leeg te maken. 
Mocht uw probleem hierna nog niet verholpen zijn, contacteer ons via het contactformulier.
Moest dit het probleem voor u niet oplossen, kan u best even de computer heropstarten, maar met uw eID-kaart in de kaartlezer en de kaartlezer aangesloten tijdens het herstarten.
Na het opnieuw opstarten, opent u de browser (Chrome / Firefox met eID-add on / Edge / Safari /...), surft wederom naar de website van AntiWitwas( www.antiwitwas.be) en probeert de aanmelding opnieuw.

Indien het na bovenstaande stappen nog niet moest lukken, dient u wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer.
Dit doet u door opnieuw alle browservensters volledig af te sluiten, de eID-viewer te openen en bovenaan te klikken op het derde tabblad ‘Certificates’.
Vervolgens selecteert u uw naam met ‘Authentication’ erachter; u vinkt onderaan het vakje aan bij ‘Always validate certificate trust’ en klikt op ‘Validate now’.
U herhaalt deze stappen voor uw naam met ‘Signature’ erachter.

Zodra de certificaten werden gevalideerd, surft u naar  test.eid.belgium.be en voert de eID-test uit.
Bij een positief resultaat kunt u opnieuw naar AntiWitwas( www.antiwitwas.be) surfen en opnieuw proberen aan te melden.
Als deze test niet slaagt na het doorlopen van alle bovenstaande stappen, gelieve dan een andere browser te proberen. (Mozilla Firefox met apart geïnstalleerde  eID add-on / Google Chrome )

In uitzonderlijke gevallen dient u eveneens na te gaan of uw antivirus/firewall de verbinding niet tegenhoudt.
Indien aanmelding nog steeds niet lukt, contacteer ons dan gerust terug, eventueel met een printscreen van het volledige scherm van de foutmelding in de test of van het punt waarop u vast loopt.
Bezig met laden... even geduld.
Gelieve de pagina niet te herladen.

Hulp nodig?

Raadpleeg de meest gestelde vragen of contacteer ons